Els primers que van començar a fer servir les màquines de vapor a final del XIX potser van experimentar quelcom semblant al que avui ens porta la IA.
Hi ha un consens generalitzat en considerar que la IA aporta grans beneficis al sector sanitari. Ha transformat completament àmbits com el disseny de fàrmacs o el diagnòstic basat en la imatge. S’ha de dir però que no passa res diferent del que ha passat sempre amb la tecnologia, des del full de càlcul fins a Internet, el telèfon intel·ligent o els robots. Més convergència de tecnologies, més productivitat, més usabilitat i ritme de canvi més ràpid.
Des del 2017 els costos d’entrenar models d’IA han disminuït de l’ordre de mil vegades, i avui les noves eines d’IA permeten augmentar la productivitat amb inversions relativament assumibles. Superat l’obstacle del cost tecnològic, ara és l’accés a dades, fiables i en grans volums, el gran repte per elaborar models funcionals i personalitzats. Així i tot, hi ha altres reptes que transcendeixen la qüestió tècnica i són de caràcter humà. Repassem-los:
Equip directiu compromès
No es podrà avançar sense una complicitat total de la direcció que impulsi gradualment, però de forma sistèmica, una estratègia global a tota l’organització.
Estratègia i planificació acurades
Tot i que s’ha d’avançar projecte a projecte, la implementació eficient de la IA no funciona per projectes aïllats, s’ha de tractar com una peça clau de l’organització que millorarà de forma significativa els resultats clínics, l’eficiència operativa i la sostenibilitat financera.
Via lliure als professionals entusiastes
Un enfocament pragmàtic per començar consisteix en centrar-se en àrees de baix risc i d’alt impacte, en les que es compti amb professionals que combinin les dosis òptimes d’entusiasme i de moderació per assumir riscos innovant.
Assegurar la confiança dels usuaris
Els pacients han de progressar en paral·lel a l’hospital, i s’han de gestionar el seu escepticisme i les preocupacions sobre la IA. Entre d’altres coses, és essencial demostrar als pacients com es validen i supervisen de manera rigorosa les decisions generades per la IA per guanyar la seva confiança.
Capacitar els professionals
Totes les persones que treballen a l’hospital s’hauran d’adaptar a una nova normalitat en la que la IA canviarà els fluxos i les formes de treballar. La formació, en un context de gestió del canvi, és clau per assegurar que tots s’impliquen en el projectes en lloc de resistir-se a la seva adopció.
Governança ètica i transparent
Donar suport a la presa de decisions clíniques o fer recomanacions sobre tractament són aplicacions d’alt risc i requereixen una supervisió rigorosa i el seguiment de les regulacions. S’han de garantir les pautes ètiques, assegurar que la IA treballa pels clínics i prioritzar la seguretat del pacient. També cal avaluació contínua per garantir que els objectius s’estan assolint.
Pensar en clau d’escalabilitat
Tot i que per guanyar experiència i per implantar solucions s’ha de començar per les proves de concepte i pilots, cal planificar la integració i preparar les actualitzacions tècniques i operatives per gestionar dades complexes i fluxos de treball de manera eficient.
Context de co-creació
La col·laboració amb empreses tecnològiques i altres hospitals o institucions que ja han implementat solucions d’IA pot ser clau per a l’èxit. Això pot incloure associacions amb desenvolupadors d’IA, consultors tecnològics, i per descomptat aquelles organitzacions que faciliten compartir millors pràctiques i casos d’èxit.
Preveure el futur
La IA és el futur, un futur volàtil, incert, complex i ambigu (VUCA en anglès). Els hospitals hauran de ser resilients i adaptar-se ràpidament als canvis, tant tecnològics com humans. El pensament sistèmic serà clau per integrar la IA de manera efectiva.
Considerar tots aquests factors en el fons ens ve a recordar que la IA tan sols es pot activar si a l’hospital hi cultura d’innovació. Forçar la col·laboració transversal entre departaments, fomentar la mentalitat del repte i de l’emprenedoria, o incentivar l’experimentació i l’aprenentatge, són del tot imprescindibles.Els hospitals no poden oblidar tots aquests aspectes si es volen posicionar per afrontar els desafiaments del futur i oferir una atenció al pacient de qualitat.