Zero Click Health: redefinint la interacció mèdica a l’era digital

A la medicina del segle XXI, els metges i els professionals sanitaris en general enfronten una càrrega administrativa sense precedents, en gran part atribuïda a l’ús intensiu dels registres electrònics de salut (EHR, per les sigles en anglès). Les Històries Clíniques Electròniques (HCE) es van explorar per primera vegada a la dècada de 1960, amb pioners com la Clínica Mayo. El concepte de HCE va sorgir de la necessitat de millorar l’emmagatzematge, la recuperació i la gestió de la informació dels pacients[1]. A la dècada de 1970, van començar a sorgir sistemes com el desenvolupat a l’Institut Regenstrief d’Indianapolis per Clement McDonald, que abordava problemes de disseny de bases de dades i connectava a les organitzacions sanitàries. A la dècada de 1980, les HCE es van tornar més assequibles i accessibles i als 90, es van impulsar els esforços per estandarditzar els sistemes de HCE i la introducció d’internet, cosa que va influir significativament en el seu desenvolupament. La dècada del 2010 va ser testimoni d’una adopció generalitzada, impulsada per incentius governamentals als Estats Units i el reconeixement del potencial de les HCE per millorar la qualitat, la seguretat i l’eficiència de l’atenció mèdica.

La realitat actual: milers de clics i menys temps per al pacient

Però tot aquest benefici tenia un “però”. La implementació dels EHR, tot i que amb bones intencions, ha tingut conseqüències no desitjades. Un estudi de la Clínica Mayo va trobar que el 63% dels metges creien que els EHR feien la seva feina menys eficient, i el 44% estaven insatisfets amb aquests sistemes. A més, una revisió sistemàtica va identificar que els problemes d’usabilitat i el temps excessiu dedicat als EHR eren factors significatius que contribuïen a l’estrès i l’esgotament dels clínics.[2] [3] [4]

En la mateixa línia, un estudi va revelar que els metges d’urgències poden arribar a fer fins a 4.000 clics durant un torn de 10 hores, dedicant aproximadament el 44% del temps a l’entrada de dades i només el 28% al contacte directe amb els pacients. Aquesta desproporció no només afecta l’eficiència, sinó que també contribueix a l’esgotament professional.[5]

L’adveniment de la Intel·ligència Artificial Generativa ha propiciat que el seu ús simplifiqui en diferents sectors l’obtenció i la generació d’informació. Per això s’ha encunyat el concepte de “zero click search” que se suposa que ha d’impactar sobre el compte de resultats de Google, líder mundial de cercadors, en utilitzar ChatGPT i els seus anàlegs com a eines de cerca, que en última instància generen la informació sense generar links. Una enquesta recent de la consultora Bain revela que aproximadament el 80% dels consumidors ara confien en els resultats de “zero clics” en almenys el 40% de les cerques, cosa que redueix el trànsit web orgànic entre un 15% i un 25% aproximadament.[6]

Ens agradaria, a partir del nom d’aquest fenomen en el màrqueting digital, donar lloc al concepte de “Zero Click Health”, en què es busca minimitzar la interacció manual de l’usuari per obtenir informació en l’àmbit de la sanitat i allò social. Això es tradueix en reduir la necessitat de clics i entrades manuals per obtenir o generar informació a partir de les HCEs, permetent als professionals centrar-se més en latenció al pacient i menys en tasques administratives. La visió porta indefectiblement a una relació més conversacional amb la informació sanitària, podent ajustar-la als desitjos i necessitats del metge o professional sanitari, i, per tant, als interessos finals del pacient.

Propostes per a una Salut sense Clics

El concepte de “Zero Click Health” proposa solucions innovadores per reduir la càrrega administrativa, a partir de la Intel·ligència Artificial Generativa:

  • Automatització intel·ligent: Implementar sistemes que recopilin i processin dades automàticament, reduint la necessitat d’entrades manuals. Això simplifica, per exemple, la generació de documents d’alta hospitalària, urgències o informes quirúrgics.
  • Interfície d’usuari optimitzada: Dissenyar HCE amb interfícies més intuïtives i centrades en l’usuari per facilitar-ne l’ús. Per exemple, a Llamalitica es tracta d’un camp de conversa amb la Història Clínica amb què s’integra, de manera que el metge pot demanar (fins i tot parlant) resultats del passat a la història clínica.
  • Integració d’IA: Utilitzar intel·ligència artificial per predir i completar tasques rutinàries, com ara la renovació de receptes o la programació de cites.
  • Suport administratiu: Assignar personal virtual de suport per manejar tasques administratives, permetent que els metges i sanitaris es concentrin en l’atenció al pacient. Chatbots, missatgeria integrada, etc.

Conclusió

La transició cap a un model de Zero Click Health no només milloraria l’eficiència en l’atenció mèdica, sinó que també podria reduir significativament l’esgotament professional. En adoptar tecnologies que minimitzin la càrrega administrativa, es pot tornar als metges el temps i l’energia necessaris per brindar una atenció centrada al pacient.

En un context de dèficit global de 10 milions de professionals sanitaris segons l’OMS[7] hauríem de canviar el paradigma de “necessitem més metges”, pel de “necessitem més temps útil de metge”. Un enfocament “zero click health” podria aconseguir fins a un 30% més de temps mèdic efectiu, amb més satisfacció de metges i de pacients. Està en mans dels nostres gestors i els nostres governants, perquè la tecnologia ja ho pot fer possible.


Referències

[1] Net Health. (n.d.). The history of electronic health records (EHRs). https://www.nethealth.com/blog/the-history-of-electronic-health-records-ehrs/

[2] Oaklander M. Doctors Are Burned Out by Busywork: Study. Time. June 27, 2016. https://time.com/4383979/doctor-burnout-electronic-health-records/

[3] Alobayli F, O’Connor S, Holloway A, Cresswell K. Electronic Health Record Stress and Burnout Among Clinicians in Hospital Settings: A Systematic Review. Digit Health. 2023 Dec 19;9:20552076231220241.

[4] West, C. P., Dyrbye, L. N., Sinsky, C., Trockel, M., Tutty, M., Nedelec, L., Carlasare, L. E., & Shanafelt, T. D. (2020). Electronic health record stress and burnout among clinicians in hospital settings: A systematic review. JAMA Network Open, 3(7), e208497.

[5] Hill RG Jr, Sears LM, Melanson SW. 4000 clicks: a productivity analysis of electronic medical records in a community hospital ED. Am J Emerg Med. 2013 Nov;31(11):1591-4.

[6] Bain & Company. (2025). Goodbye clicks, hello AI: Zero-click search redefines marketing. https://www.bain.com/insights/goodbye-clicks-hello-ai-zero-click-search-redefines-marketing/

[7] World Health Organization. (n.d.). Health workforce. Retrieved May 27, 2025, from https://www.who.int/health-topics/health-workforce#tab=tab_1

Foto de Jeremy Perkins

Comparteix: