La cultura del govern obert al sistema de salut de Catalunya

15/07/2024

Les polítiques de govern obert són les que persegueixen la comunicació entre l’Administració i la ciutadania de manera bidireccional, permanent i transparent. Segons la Generalitat de Catalunya, el govern obert és “un govern de portes obertes, de ciutadans actius i de polítiques compartides en què els ciutadans puguin confiar en les institucions”.[1]

El govern obert es basa en una sèrie de principis o valors que promouen en primer lloc la transparència en la gestió pública o dit altrament, que la informació i les dades rellevants estiguin disponibles i accessibles per als ciutadans. En segon lloc, la participació ciutadana en la presa de decisions i la formulació de polítiques públiques. I, finalment, la col·laboració entre el govern i la societat civil, així com entre els diferents actors i sectors a través del diàleg i la cooperació.

La estratègia de salut del Sistema de Salut de Catalunya segueix els principis del Govern Obert

Si bé és cert que el Pla de Salut i l’Estratègia d’Innovació no parlen explícitament de govern obert, s’esmenten valors com ara la transparència i la millora de la comunicació entre ciutadania i administració, entre d’altres.

La filosofia de govern obert afronta els reptes de la transformació sanitària post pandèmia i posiciona la ciutadania al centre a través de tres eixos principals: la transparència i l’accés a la informació pública, la participació i la col·laboració.

L’estratègia de Salut de Catalunya avança en la transformació del sistema a través de la implementació de solucions digitals, la participació ciutadana i l’impuls en la investigació i la innovació transmetent valors propis del Govern Obert com són la transparència, la integritat, la rendició de comptes i la participació democràtica i inclusiva, implementant eines que connectin amb la ciutadania.

Vegem a continuació tres exemples: planificació, implementació i avaluació.

Exemple de planificació: Pla de Salut

El Pla de Salut actual ha comptat amb la participació en la seva elaboració de més de 500 professionals relacionats amb l’assistència sanitària, així com ciutadans, entitats i diferents agents socials.[2]

Aquest enfocament participatiu reflecteix el compromís d’involucrar els principals agents relacionats en la definició dels objectius claus per a la millora de la salut i la qualitat de vida de la població i demostra un enfocament inclusiu, coherent i col·laboratiu en l’elaboració de l’estratègia de salut.

Un segon objectiu derivat de la participació és fomentar la corresponsabilitat dels usuaris en la pròpia salut i promoure el canvi cultural repensant models adaptats a les necessitats per aconseguir una transformació efectiva del sistema de salut.

Taula 1. Estratègia de Salut del Govern de Catalunya: iniciatives, valors i beneficis (elaboració pròpia).

Exemple d’implementació: ‘La Meva Salut’

Actualment, la totalitat de centres públics sanitaris de Catalunya es troben connectats a la Història Clínica Compartida (HC3) permetent l’accés del pacient al seu historial independentment del nivell assistencial i l’entitat proveïdora, mitjançant la carpeta personal de salut també coneguda com ‘La Meva Salut’.

La xifra d’utilització de ‘La Meva Salut’ va créixer dràsticament a conseqüència de la pandèmia i a causa de la millora en els serveis orientats a la desburocratització dels processos assistencials com són la gestió de receptes electròniques cròniques, la gestió de la baixa laboral o la possibilitat de fer consultes mitjançant el servei ‘eConsulta’.[3]

A partir del 2022, el CatSalut s’ha concentrat de manera molt intensa en el disseny d’una plataforma de dades clíniques estandarditzades ‘end-to-end’ que unifica i crea llenguatge únic per a l’intercanvi de dades relacionades amb la història clínica electrònica i que promou la interoperabilitat i el coneixement crític. Durant el 2024 s’ha plantejat l’aplicació experimental de la plataforma a l’atenció ambulatòria, la salut mental i l’atenció sociosanitària amb l’objectiu prioritari de millorar la comunicació amb l’atenció especialitzada.[4]

Exemple d’avaluació i rendiment de comptes: Central de Resultats

Creada el 2008 i reactivada el 2023, la Central de Resultats comparteix determinats resultats de l’assistència sanitària mitjançant indicadors relacionats amb la qualitat, efectivitat, eficiència, equitat i sostenibilitat dels centres de salut.[5]

Així mateix, és possible comparar l’activitat de les àrees sanitàries i certs centres hospitalaris de manera transparent. Aquesta iniciativa contribueix a una presa de decisions corresponsable i a la qualitat de l’atenció sanitària prestada. La iniciativa està liderada per l’Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQuAS).

Mitjançant la implementació de mesures reflexionades a través del prisma de Govern Obert és possible assolir l’anhelada transformació cultural i la gestió del canvi, atès que es contribueix a generar confiança i a legitimar l’acció exercida pels poders públics en l’elaboració i execució de les polítiques públiques.

En definitiva, l’anàlisi realitzada exposa que la declaració d’intencions de Govern Obert que realitza el Govern de Catalunya va més enllà i es posa en pràctica mitjançant accions tangibles, objectivables i mesurables a l’estratègia de Salut, cosa que facilita posteriorment el seguiment i la rendició de comptes de forma crítica.

NOTA FINAL: La redacció d’aquest article s’ha fonamentat en les investigacions dutes a terme al Màster d’Alta Direcció Pública del IUIOM/UIMP 2023/2024.


Referències

[1] Generalitat de Catalunya: https://governobert.gencat.cat/ca/que-es/Que-es-el-govern-obert/

[2] Departament de Salut. ‘Pla de salut 2021-2025’. Disponible a: https://salutweb.gencat.cat/ca/departament/pla-salut/

[3] Departament de Salut. ‘La Meva Salut multiplica per 5,8 el nombre d’usuaris en els dos anys de pandèmia a la Catalunya Central’. Disponible en: https://catsalut.gencat.cat/ca/detalls/noticies/la-meva-salut-multiplica-numero-usuaris-pandemia-catalunya-central

[4] Catalan Health Service. https://www.openehr.org/community/organisation_partners_detail/catalan-health-service

[5] Central de Resultats. Observatori del Sistema de Salut de Catalunya. https://observatorisalut.gencat.cat/es/inici/index.html

Comparteix: